22 december, 2014

Årssummering

Stillbilder från Dating School The Movie av Ragnar Rael och Pertti Teurajärvi.
Gjorde du något 2014 som du aldrig gjort förut?  
Det kan jag inte säga att jag gjorde, annat än i det lilla. Kanske gick jag en väg jag aldrig gått förut, provade en ny smakkombination, yttrade ord som jag aldrig tidigare yttrat, men till och med dessa småsaker inleds med ett "kanske" för helt säker kan jag inte vara.
Genomdrev du någon stor förändring?  
Jag kunde äntligen börja jobba efter en lång, lång sjukskrivning (ett helt år!). Det är stort för mig.
Blev någon/några av dina vänner föräldrar i år?  
Nej, de har fullt upp med studier och jobb och resande.
Vilket datum från år 2014 kommer du alltid att minnas?  
Det här med mitt minne alltså...inte okej. Jag kommer faktiskt inte ihåg något alls. Minns inte ens vad jag gjorde på min födelsedag.
Dog någon som stod dig nära?  
Nej, som tur är. Jag har varit förskonad från nära dödsfall hela mitt liv hittills.


Vilka länder besökte du?  
Reste bara inrikes i år. Var till Lappland på vårvintern och till Helsingfors förra veckan. That's it.
Bästa köpet?  
Har inte gjort några större inköp i år, men alla böcker, all mat och alla kläder jag köpt har i alla fall gjort mig gladare för stunden. Det är ju alltid något.
Gjorde någonting dig riktigt glad?  
Att se Nötknäpparen, de första varma vårdagarna, tid spenderad med familjen, Billie - de små sakerna.
Saknade du något under år 2014 som du vill ha år 2015?  
Kort och gott: Ja.
Vad önskar du att du gjort mer?   
Rest, skrivit, varit modig.
Vad önskar du att du gjort mindre?  
Väntat på att saker ska hända istället för att se till själv att de händer.


Favoritprogram på TV?  
Har ju ingen tv, men på datorn då: Broad City, Girls, Friday Night Dinner, Veep.
Bästa boken du läste i år? 
Expeditionen av Bea Uusma.
Största musikaliska upptäckten?  
Har nog inte gjort några nya upptäckter, men har stärkt min kärlek till Department of Eagles, Adam Green, Warpaint och Dry the River.
Vad var din största framgång på jobbet 2014?  
Att jag överhuvudtaget började jobba är den största framgången och på en väldigt tät andraplats kommer det faktum att jag trivs så bra med de små liven i det gamla historierika huset. 
Största framgång på det privata planet?  
Jag började yoga mer eller mindre regelbundet. Jag kom fram till varför jag är som jag är, vad som format mig och hur jag ska leva för att jag ska må så bra som möjligt. Mycket intern utveckling, med andra ord.
Största misstaget?  
Inget flagrant misstag, men säkert många små.
Var du gladare eller ledsnare i år jämfört med tidigare år?  
Gladare. Äntligen. Tror inte att jag ärligt kunnat svara det på fem år ungefär. Har mått dåligt så himla länge. Men nu känns det som om saker har vänt och jag är rätt nöjd med tillvaron för det mesta (även om det fortfarande är mycket jag måste jobba på). 
Vad spenderade du mest pengar på? 
Säkerligen kläder. Och mat.


Något du önskade dig och fick? 
Sysslar inte så mycket med önskningar längre...
Något du önskade dig och inte fick? 
...men säkert fann jag tid att bli besviken över någon meningslös önskning ändå, även om jag inte kan komma på någon specifik.
Vad gjorde du på din födelsedag 2014? 
Tack vare instagram kunde jag ta reda på att jag spenderade den hos mamma och Filip tillsammans med släkten. Jag tyckts aldrig bli för gammal för släktkalas.
Finns det någonting som skulle gjort ditt år ännu bättre? 
Ogripbara saker som är svåra att sätta ord på. Jag har många gånger känt att något saknats och jag vet att om jag bara var lite modigare, om jag bara vågade göra den där sista lilla utsträckningen med handen så skulle jag få det jag vill ha. Men rädsla (i kombination med invanda mönster) är tyvärr en väldigt stark kraft som är svår att skaka av sig.
Vad fick dig att må bra?  
Familjen. Ständigt familjen.
Vem saknade du?
Det kan hugga till av saknad efter gamla vänner ibland (hej S och L!) och jag önskar att jag åkt och hälsat på dem i somras. Jag har saknat klasskompisar, gamla tider, platser jag varit på, platser jag aldrig varit på, känslor jag känt...en massa saker.
De bästa nya människorna du träffade? 
Får nog säga barnen. De är så fina.
Mest stolt över? 
Jobbet, yogan, att jag orkat vända på tillvaron. Det hade varit så oändligt mycket lättare att inte göra det. Att stanna kvar i en bekant känsla, även om den är rutten och fruktansvärd, bara för att man inte vet hur man ska handskas med det nya.
Högsta önskan just nu? 
Att framstegen fortsätter. Att jag vågar ta mig vidare, ett steg i taget, tills jag är där jag vill vara.
Vad tänker du göra annorlunda nästa år? 
Vara en bättre medmänniska och vän.

4 kommentarer :

koltrast sa...

<3 tror jag ska göra den här också! och kanske en boksummering fast jag inte läst så många som du.

Unknown sa...

gör't! älskar att läsa (och göra) sådana här listor. känns som man får veta små hemligheter om folk som man inte vetat om tidigare. <3

lovisa sa...

onekligen himla trevlig lista! gillar verkligen tonen i dina foton också, den liksom tröttgröna nyansen som ligger som en himmel över alla bilderna ger en unik känsla. upptumme för det!

Unknown sa...

Tack! Vad glad jag blir. Älskar din blogg - den är så himla inspirerande på så många vis! God jul på dig!