30 oktober, 2015

Skönhetsfavoriter


Jag har haft turen att ramla över några riktiga guldkorn vad det gäller skönhet på sistone. Det är inte ofta jag hittar en produkt som jag verkligen älskar och köper om och om igen, men dessa kommer definitivt finnas på badrumshyllan i många år framöver.

Make Up Store Tri Brow. Efter att jag färgade håret rött behövde jag en ny produkt till ögonbrynen som skulle passa den mörkare färgen. Innan använde jag en ögonbrynspenna som jag haft en pinsamt lång tid, men jag kände redan då att den inte gjorde sitt jobb särskilt väl och bestämde mig därför för att prova det här med ögonbrynsskuggor. Jag chansade och beställde hem denna palett från eleven och lo and behold - perfektion! Det är så mycket enklare att få ett bra och naturligt resultat med skuggor än med penna och jag fattar inte att jag inte provat det tidigare. Jag använder bara en vinklad ögonbrynsborste och målar på tills det ser bra och jämnt ut. Superenkelt. Finns i två paletter - brown och black/brown. Jag använder den förstnämnda.

Wella Professionals Brilliance Conditioner. Varje gång jag går till frissan frågar hon lite försiktigt - använder du balsam? Och jag fattar varför. Mitt hår är ständigt uttorkat och lyckas till och med se slitet ut i topparna fast det är alldeles nyklippt. Jag använder såklart alltid balsam, men det inverkar uppenbarligen inte det minsta. Tills jag tröttnade för ett par månader sedan och investerade i detta balsam. Skillnaden är som natt och dag. Mitt hår har blivit så himla mjukt och fint av det här balsamet att jag går runt och fingrar på det hela tiden. Det ser inte torrt och slitet ut längre och jag är säker på att min frissa kommer hålla med mig nästa gång jag klipper mig. Enda minuset är priset (en tub kostar ca. 20€), men det är superdrygt och väl värt de extra slantarna. Finnes på frisörsalonger och finns både för fint och tjockt hår.

Lumene Bright Now Vitamin C BB Cream. En mycket bra grund för den som inte gillar den heltäckande, kakiga looken. Känns smidig och är lätt att få jämn. Innehåller SPF 20!
//
Bumble and bumble Grooming Creme. Denna lilla mirakelkräm har totalt ändrat strukturen på mitt hår. Tack vare den har mitt hår aldrig varit finare. Har man (som jag) tjockt, grovt hår som ser ut som en svamp så fort luftfuktigheten stiger det minsta - då borde man verkligen ge denna en chans. Jag lägger en liten klick i nytvättat fuktigt hår, kammar ut det och som i ett trollslag har jag slätt, mjukt och följsamt hår som ser likadant ut oavsett väder. Älskar det!

Pinks Boutique Lemongrass & Mandarin Cleanser + Ocha & Rosehip Moisturiser. Jag har aldrig skrivit om det på bloggen, men jag har väldigt problematisk hy. Orkar inte gå in på det nu, men det började när jag var arton och pågår fortfarande. Jag har provat allt, allt, allt, men inget har funkat i längden. I somras tog jag tag i problemen på riktigt och fick en receptbelagd kräm utskriven av en läkare och nu när kuren är slut kommer jag göra allt jag kan för att upprätthålla resultatet som den gav. Det kommer inte bli helt billigt, men för mig är det värt det. Dessa två produkter har jag köpt på Cosmetique här i stan och de blev rekommenderade till mig av deras kunniga personal. Har man problemhy är det oftast (alltid?) värt det att gå till ett proffs och få en hudanalys och produkter rekommenderade till sig utifrån det. Är man en Nivea-kräm-och-tvål-människa (*ryser*) verkar säkert Pinks Boutiques priser hutlösa, men om man är en sådan som gärna investerar i hudvård verkar de nog mer rimliga. Jag köpte mindre storlekar av både rengöringen och krämen för att få prova på dem, men fick ändå lägga ut över 70€. Och jag kan inte ens säga särskilt mycket om resultaten ännu eftersom jag bara använt dem i två veckor. Hur som helst innehåller de helt naturliga ingredienser, varav 90% är ekologiska. Om det är viktigt för en. De doftar gott också. Rengöringen tar bort precis allt smink (vilket är mer ovanligt än man tror) utan att vara uttorkande och fuktighetskrämen är superdryg och sjunker snabbt in i huden. Är mycket nöjd hittills och ska så småningom lägga till fler produkter i min rutin så snabbt min hud återhämtat sig efter den receptbelagda kuren.

2 kommentarer :

Creative Momone sa...

Ja drar no me penno ja, tär ja tycker e passar bäst, resultaati veit du ju rei ;) MEN, ovanpå penno lägger ja ögonskugga me en dyr pensel, he e täför e brukar bli så bra, hahhaaaaa :)

Anonym sa...

tips om du har problematisk hy: tea tree olja!!!!! köp en liten flaska med 100 % teatree olja i och dutta på problemområden med en tops, fast innan du går och sover. det är en mirakelprodukt och kostar typ 10 euro på diverse ekoshoppar. min hy har aldrig varit bättre!