29 september, 2016

Hatlistan


Har sett denna lista florera på diverse bloggar och kände att jag också ville ventilera lite och dela med mig av sådant jag bara inte tål. Varsågoda:

Min äckligaste mat:
Kokosmjölk. Speciellt i salt mat. Får nästan kväljningar av det. Aubergine, ägg, valnötter, pekannötter, tahini och avokado är också saker jag helst undviker. Gillar heller inte jordnötssmör särskilt mycket om det inte används i en efterrätt eller något annat sött.
Fika jag tackar nej till:
Det mesta. Är ju en sådan där tråkig person som inte kan äta mjölkprodukter och ägg, vilket leder till ett lite begränsat urval av fika (hatar det ordet för övrigt). Om vi ponerar att jag kunde äta allt kan jag på riktigt inte komma på en enda sak jag inte skulle tacka ja till. Älskar bullar, kakor, kex, glass, paj, tårta and all that jazz. Enda anledningen att tacka nej skulle vara för att jag inte kände för det. Är mycket (!) petig med mina mattider och ogillar att klämma i mig något utanför dessa tider bara för att.

Hatväder:
Stekheta, stillastående sommardagar när man känner sig konstant klibbig och varm och inte kan sova ordentligt. Vintern. Bara...vintern.

TV-program jag aldrig skulle titta på:
I princip alla realityprogram som finns. Tycker att det är totalt ointressant. Bryr mig inte om bönderna som söker fruar eller pantbanker eller det dagliga livet på diverse sjukhus och flygplatser. Allt som handlar om motorer och sport faller också bort. Och Mythbusters! Hatar Mythbusters!

Då tappar jag humöret helt och hållet: 
När datorn oförklarligt kraschar eller fryser när man håller på med något "viktigt" (läs: läser en lång artikel om Brad och Angelinas skilsmässa). När jag låser ut mig ur lägenheten. När jag har bråttom någonstans och måste cykla svinhårt i iskall motvind och det är rött vid varje övergångsställe. När ett kommentarsfält fylls av kommentarer om "feminazis". När jag glömt att handla den viktigaste ingrediensen till den maträtt jag ska laga samma dag och måste åka tillbaka till affären. När en grupp människor sitter och pratar sig igenom en hel biofilm.
Sämsta musiken:
Modern R&B. För mig låter det så platt, opersonligt, fabrikerat och dåligt, helt enkelt. Kan inte med Rihanna och Drake och alla de där. Finsk rap. Alla typer av metal. Reggae. Iskelmä. Schlager. Dansband. Pop-punk av typen Green Day och Avril Lavigne. Viskade versioner av "tuffa" låtar (t.ex. Bitch Better Have My Money) spelade på typ ukulele med ögonen halvstängda. Fy fan. Patriotisk country. Kanye. Dance/trance/whatever. Gud, vilken musiksnobb jag är.  
Värsta tiden på dygnet:
Mellan 1 och 3 på dagen. Vet inte vad i hela friden jag ska ta mig till. Lunchen är avklarad. Det är länge till middag. Det är ljust ute, folk är i farten och jag har inget att göra. Brukar oftast åka och handlar eller gå till bibban den tiden så att jag inte blir helt galen.

Mitt sämsta humör:
När jag vaknar fyra på morgonen och inte kan somna om på flera timmar. Skulle kunna slå någon rakt på näsbenet då. Hatar att inte få sova ordentligt.

Sämsta grejen jag äger:
En massa skönhetsprodukter som antingen är ineffektiva eller helt värdelösa. T.ex. en superkakig foundation, tea tree-olja som gjorde min hud 100% värre och en svindyr solskyddskräm som gav mig allergiska utslag.

Värsta personlighetsdragen:
Folk som inte kan acceptera att de har fel, folk som inte lyssnar på andra utan bara kör över dem, folk som drar ner andra med sin negativitet, folk utan självdistans och humor.

Inga kommentarer :