28 december, 2016

Årets bästa läsupplevelser

Statistik via Goodreads.

Hur många böcker har du läst i år? 55 stycken i skrivande stund. Tror att jag kommer hinna läsa två till innan årets slut.
Vilken bok började du året med? Sju dagar kvar att leva av Carina Bergfeldt. Gav den 4 av 5 stjärnor, så en mycket bra början på året.
Vilken bok läste du senast? Tom-All-Alone's av Lynn Shepherd. En detektivroman som utspelar sig i Londons undre värld i mitten av 1800-talet.
Läste du fler kvinnliga eller manliga författare? Fler kvinnor som vanligt. 11 böcker av män och 44 av kvinnor, närmare bestämt.
Läste du någon debutant? Ja, Tripprapporter av Tone Schunnesson och Ruby av Cynthia Bond. Kanske någon till också som jag inte kommer på just nu.
Läste du om någon bok? Nope, känner inte att jag har tid för omläsningar.
Vilken bokkaraktär kunde du mest relatera till? Varför? Kan nog hitta skärvor av mig själv i de flesta karaktärer, förutom typ Cass Neary (Generation Loss) och huvudkaraktären i Tripprapporter
Lämnade du någon bok på hälft? Varför? Ja, ett flertal faktiskt. Jag råkade plocka upp dem vid fel tidpunkt helt enkelt och kunde inte ta till mig dem just då. Bland annat Amy Schumers självbiografi, Apelsinmannen av Birgitta Stenberg och The Girls av Emma Cline (blasphemy!) lämnade jag på hälft.
Vilket språk läste du mest på? Det blev faktiskt nästan exakt 50/50 mellan svenska och engelska. Är lite förvånad över det, eftersom jag tidigare läst mest på engelska.   
Blev du besviken på någon bok? Livet enligt Fikry av Gabrielle Zevin hade jag definitivt högre förväntningar på. Den visade sig vara alldeles för smörig och klyschig för min smak.
Vilken var årets bästa bok? Om jag bara fick välja en så skulle jag säga Neverwhere av Neil Gaiman. Har läst en hel del böcker av honom och den här är definitivt hans bästa.
Vilka böcker ser du fram emot att läsa nästa år? Into the Water av Paula Hawkins, Norse Mythology av Neil Gaiman, A Little Life av Hanya Yanagihara, Fattigfällan av Charlotta von Zweigbergk, The Bear and the Nightingale av Katherine Arden, All Things Cease to Appear av Elizabeth Brundage, The World to Come av Dara Horn och många, många fler.

★★★

Och nu till årets absolut bästa läsupplevelser, utan inbördes ordning:

Neverwhere av Neil Gaiman 
Richard Mayhew är en väldigt vanlig ung man som plötsligt rycks bort från sitt alldagliga liv när han träffar en kvinna från London Below - ett parallellt universum som bebos av monster, änglar, talande råttor och diverse misfits. 
Älskade hur välskriven denna historia var och att universumet var så välbyggt och helgjutet. Stunder av humor blandades med största allvar och hela alltet var bara magiskt och fantasifullt och tog slut alldeles för snabbt.

All the Light We Cannot See av Anthony Doerr
En krigsskildring som följer en fransk flicka och en tysk pojke parallellt tills de slutligen förs samman och deras öden flätas ihop.
Vackert språk, vacker berättelse, livsbejakande och sorglig på samma gång.

Station Eleven av Emily St. John Mandel
En dystopisk berättelse som handlar om ett teaterkompani som reser runt i ett ruinerat USA efter att största delen av befolkningen dött av ett virus. 
Märklig, spännande, komplex och vacker.

The Clasp av Sloane Crosley
Tre gamla vänner i tjugoårsåldern återförenas på ett bröllop där den ena av dem får en historia berättad för sig som leder honom in på en resa efter halsbandet från Guy de Maupassants novell.
Lättläst och humoristisk med inslag av både kärlek och ett mysterium.
 
Mr. Splitfoot av Samantha Hunt
Två kvinnor ger sig av på en lång och bisarr roadtrip där bara en av dem vet vad målet är. Samtidigt får vi följa två ungdomar som bor på ett barnhem lett av en karismatisk och religiös man. Så småningom flyter de två berättelserna ihop tills de blir en och syftet med den långa resan uppdagas.
Konstig och oförutsägbar med lite magiska inslag och oförglömliga karaktärer.

Här kan ni se vad jag läste 2015 2014 2013 20122011 2010 2009 och 2008

1 kommentar :

Nina sa...

Vilken bra lista, jag tjuvar den av dig! :) Har inte Goodreads men har för första gången i mitt liv skrivit upp vad jag har läst så jag borde kunna klämma fram lite statistik jag också.