24 augusti, 2017

Bokläget just nu


Böcker för mig är: LAJF. Nä, men seriöst skulle livet vara så mycket tråkigare utan böcker. Tänk vilken lyx (och hur lätt det är) att kunna plocka fram en bok när det känns lite tråkigt och bara försvinna in i ett annat liv ett tag. 
Just nu läser jag: Berättelse om ett äktenskap av Geir Gulliksen. Har kommit av mig lite dock pga orkar inte läsa de dagar jag jobbar.
En perfekt läsplats är: sängen. Punkt slut. Läser i princip aldrig någon annanstans.
En bok alla borde läsa: Usch, så svårt. Det beror så mycket på vad vinkeln är. Men en bok som jag faktiskt flera gånger tänkt att jag vill stoppa i handen på folk är Hatet: en bok om antifeminism av Maria Sveland. En superkonkret och lättillgänglig bok om kvinnohat som alla "jag skulle inte precis kalla mig feminist"-personer borde läsa.
Pappersbok eller e-bok: Pappersbok, 100%.
En bok jag kan läsa flera gånger om: Har läst om oerhört få böcker. Även om jag älskat många, många böcker kan jag aldrig motivera mig själv att läsa om dem då det finns så oändligt mycket nytt som lockar. Men okej, har faktiskt läst om alla Harry Potter-böckerna och kommer säkert göra det igen någon gång.
Min favoritförfattare: Jag är ju en sådan som gillar att lista, rangordna och kategorisera och har således naturligtvis en lista med favoriter. Några sådana är Shirley Jackson, Marisha Pessl, Helen Oyeyemi, Jennifer duBois, Neil Gaiman, Gillian Flynn och Liv Strömquist.
Det här skrivs det alltför lite böcker om: Asså, känner inte att jag har tillräckligt bra koll för att uttala mig? Den lilla procent böcker jag har koll på är knappast representativa för hela världen.
Den bok som berört mig mest är: Jaha, det är nu det kommer fram hur känslokall jag är. Har så svårt att bli riktigt berörd av filmer och böcker (och ofta också real life). Är jag empatistörd eller? Nä, tror inte det ändå. Den enda bok som dyker upp spontant är A Little Life av Hanya Yanagihara, den var ändå rätt tung och lockade fram några slags ~feelings~.
I höst ser jag fram emot att läsa: I djupt vatten av Paula Hawkins, Samtal med vänner av Sally Rooney, Väggen av Marlen Haushofer och typ hundra böcker till. Som vanligt.

3 kommentarer :

المثالية للتنظيف sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
المثالية للتنظيف sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
المثالية للتنظيف sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.